Al doilea experiment despre modul în care citim este realizat tot prin prezentarea parțială a cuvintelor, însă de data asta nu pe vertical, ci pe orizontală. Asta înseamnă că unele litere vor lipsi cu desăvîrșire, iar creierul nu va avea probleme în a le reconstitui:
Dacă nu ați reușit să citiți textul întreg, e pentru că exercițiul este ceva mai greu decît data trecută (adaptare tot după Psihologie distractivă, K. Platonov):
Esențialul se concentrează în începuturile și finalurile cuvintelor, iar începutul are mai mare importanță față de final. Totuși este ceva mai anevoios să citim fie prima, fie ultima parte a cuvintelor comparativ cu jumătatea lor de sus sau cea de jos, astfel că cititorului îi va trebui, fără îndoială, mai mult timp ca să citească oricare din aceste din urmă alineate față de cele din exercițiul anterior.
Cititorii pricepuți și cu experiență pot parcurge o listă formată din cincizeci de cuvinte așezate în coloane verticale aproximativ în cincisprezece secunde și jumătate. De asemenea, ei pot citi cincizeci de cuvinte formate din patru litere fiecare în șaptesprezece secunde, iar cincizeci de cuvinte a opt litere fiecare cam în nouăsprezece secunde și jumătate. Asta înseamnă că nu este nevoie să se citească literele și cuvintele în întregime.
De multă vreme se știe că finalurile cuvintelor se pot deduce ușor, lucru pe care autocomplete-ul ni-l demonstrează de multe ori: cu cît scriem mai multe litere, cu atît avem mai puține variante oferite. E mai puțin intuitivă partea cu finalul (căci nu există autocomplete pentru final), dar exercițiul o dovedește destul de clar!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu