vineri, 6 iunie 2008

*cea mai bine clasată

Cînd un adjectiv nu are grade de comparaţie, atunci se foloseşte o construcţie folosind un adverb calitativ (mult, bine, puţin etc.). Deoarece adverbul este invariabil atunci, în mod evident, trebuie să construim expresia fără a încerca să facem acordul cu adejectivul. Adică corect este cel mai bine clasată (şi la plural cel mai bine clasate).

Căutînd în Gramatica Academiei, am descoperit că acest caz este tratat la secţiunea Adverbul 5.3. (din păcate nu şi la adjectiv, dar este foarte bine că măcar există) - volumul I, Cuvîntul - pagina 603. Lectură plăcută!


8 comentarii:

baga spunea...

dar la schimbarea topicii?
"cea/cel mai bine plasata gimnasta"?

Radu B. spunea...

Da, este un punct de vedere la care nu m-am gîndit, dar care ajută foarte mult expunerii: la schimbarea topicii ar deveni: gimnasta clasată cel mai bine. Cred că nimeni nu s-ar gîndi să spună *gimnasta clasată cea mai bine...

baga spunea...

Nu, întrebarea mea se referea la situaţia în care sintagma se află la începutul propoziţiei:
"Cea/cel mai bine plasată gimnastă din lume ne-a vizitat azi oraşul."
Cea sau cel? Pentru că n-am întîlnit absolut niciodată formularea "Cel mai bine plasată gimnastă...".

baga spunea...

domnule, cu respect, eu încă aştept o părere de la dumneata, fiindcă pe cont propriu n-am reuşit să mă lămuresc. :)

crina spunea...

Adică corect.

Matei Gall spunea...

Eu cred că schimbarea topicii nu modifică structura superlativului. Deci tot „cel mai bine plasată sportivă”. Indiferent de topică, nu se face acordul cu un adjectiv care nu are grade de comparație.

Ioan Buda spunea...

Limba romana e complicata ! E cea mai frumoasa pentru ca putem exprima tot ce gandim si simtim, dar e complicata!

Stefan Pana spunea...

Un profesor universitar de la Facultatea de Litere a spus ca exprimarea „CEL mai bine plasată sportivă” este agramaticala, cea corecta fiind „CEA mai bine plasată sportivă”.