sâmbătă, 13 august 2011

Prețuri de producător

    Trecînd cu mașina prin Rîșnov, m-a frapat o firmă așezată deasupra unui magazin (din păcate nu am putut face și o poză, însă am descoperit ceva similar pe internet):
Păstrăvi vii. Magazin de desfacere la preț de producător.
    De multă vreme am impresia că sintagma „preț de producător” este un pic supralicitată cînd se dorește un alt mod de a spune „prețuri mici” (se pornește de la premisa că producătorul are automat prețuri de producție mici, ceea ce este fals atît timp cît nu vorbim de un producător competitiv), însă niciodată nu mi-a trecut prin cap că expresia ar putea forma un tot unitar în care sensul inițial s-ar putea dilua atît de mult încît oamenii să nu mai înțeleagă cuvintele componente. Evident, nu este corect să spui producem păstrăvi ci creștem păstrăvi; producătorul produce (sic!) bunuri materiale, valori științifice sau artistice (vezi definiția), în nici un caz ființe.

2 comentarii:

dAImon spunea...

Mi se pare pendantică remarca - sau mai degrabă s-a schimbat imaginea noastră asupra lumii.

Luaţi exemplul internetului - un bloger nu este sfătuit să scrie des materiale sau articole sau orice altceva, ci pur şi simplu i se spune să producă "conţinut". Ce este acel conţinut? Cutie neagră.

Similar, îmi pare că animalele nu mai sunt valorizate individual, ci nişte lucruri asimilabile obiectelor şi bune de supus unor procese tehnologice (de creştere, îngrăşare, reproducere ş.a.m.d.). În acest context a spune despre un animal că a fost "produs" nu-mi pare a fi o crimă lingvistică.

Radu B. spunea...

@dAImon: fiecare are posibilitatea de a alege să fie cel care produce (de data asta corect folosit!) „conținut” sau cel care creează ceva. Și dacă continuăm pe calea asta ajungem la concluzia că și omul e „marfă”, „carne sau mai știu eu ce (chestie care poate o fi adevărată, însă eu nu mă împac cu situația asta).

Pe de altă parte, dacă întrebăm orice „producător” de păstrăvi, o să aflăm că el are o crescătorie de păstrăvi sau o păstrăvărie...